carstyling

Autoracen is een van ’s werelds meest illustere sporten, en terecht. Al sinds de uitvinding van het eerste voertuig verlegt de mensheid de grenzen van snelheid, rijgedrag en prestaties. Er is een bijna inherente behoefte om de adrenalinestoot te voelen als je het opneemt tegen andere coureurs, wevend, glijdend en slingerend over het circuit. De competitieve geest is zo natuurlijk, zo ingebakken in ons wezen, dat uiteindelijk een verlangen naar prestatiegerichte platforms zijn weg begon te vinden uit de gecontroleerde omgeving, en in de harten (en geesten) van gewone consumenten.

De officiële racecompetities en roemruchte circuits zijn allemaal goed en wel, maar de ware ziel van het racen ligt in de cultuur die het omringt. Generatie bouwers, enthousiastelingen en aftermarket modifiers zijn de kloppende hartslag van de auto-evolutie, het stimuleren van progressie door een eindeloos streven naar elk laatste grammetje vermogen. Als zodanig zijn er volop inkomsten voor bedrijven die de belangrijkste voertuigen ter wereld op de juiste manier kunnen vertalen, uitwerken en aanpassen. Hoewel bijna elk platform op een of andere manier kan worden aangepast, zijn er opvallende aanbiedingen die naam hebben gemaakt binnen de gemeenschap van weggebruikers vanwege hun intuïtieve normen, vereenvoudigde mechanische functies en ambitieuze mogelijkheden. Hieronder bekijken we de meest tunervriendelijke auto’s voor liefhebbers, verzamelaars en aficionados.

Acura Integra

De Acura Integra heeft een lange en roemruchte carrière achter de rug als een van de meest gemodificeerde auto’s uit de geschiedenis. Hoewel de carrosseriestijl (en naam) gangbaar bleef tot 2001, toen hij werd vervangen door de nieuwe RSX-generatie, zorgden zijn unieke, wigvormige design, gevormde bekleding en toegankelijkheid voor een overvloed aan aftermarket-onderdelen. Omdat de Integra zo gemakkelijk verkrijgbaar was en gebruik maakte van gemakkelijk verkrijgbare onderdelen uit het Honda-gamma, werd hij in grote mate getuned en aangepast, wat zijn reputatie als een van de meest formidabele consumentenmodellen in de jaren 1990 in de hand werkte.

Van deze jaren waren 1994/1995 de meest prominente, met in het laatste jaar de introductie van de zeer gewaardeerde Type R – een premium model met 197 pk dat de 1,8-liter DOHC VTEC-in-lijn 4-cilindermotor van het merk zou overnemen. Hoewel de auto tijdens zijn bestaan in bijna elke jaarlijkse Top Tien-lijst voorkwam, onderscheidde de Type R de auto van zijn concurrenten, wat hem uiteindelijk de titel van “de beste voorwielaangedreven auto aller tijden” opleverde.

Tip: https://www.extremecarstyling.nl/remus

Acura RSX

Over de Integra gesproken, zijn opvolger, de RSX, staat op gelijke voet als het op aftermarket-rijkdom aankomt. De RSX, die algemeen bekend staat als de vierde generatie van de Honda Integra-reeks, zou door osmose een dramatische groei van zijn fanschare kennen. Kenners van de originele Integra adopteerden het platform en accepteerden het als de laatste uitvoering van Honda’s roemruchte lijn. Van 2001 tot 2006 verlegden de aftermarket fabrikanten hun aandacht van het behoud (en de aanpassing) van de Integra naar de RSX.

Het hart van de RSX werd gevormd door een intelligente VTEC K20A3-motor met 160 pk, die brandstof aan het vuur toevoegde voor straatbewuste bestuurders die een modernere kijk op Honda’s beroemde auto wilden. In combinatie met standaard voorzieningen als cruise control, ABS, elektrisch bedienbare ramen en een schuifdak, zou dit van de auto een hit maken onder aftermarket-liefhebbers. Onderdelen waren er dan ook in overvloed, en het was niet ongewoon om in elke niche van de autocultuur een aangepaste RSX te zien.

BMW 3 Serie (E46)

Hoewel het waar is dat veel aftermarket BMW’s meer ingetogen zijn dan hun tegenhangers, is de 3 Serie (E46) van de Duitse fabrikant nog steeds een van de meest populaire, tuner-vriendelijke line-ups aller tijden. Om te begrijpen waarom dat zo is, hoef je alleen maar een blik te werpen op de onberispelijk ontworpen modellen van de serie. Van 1997 tot 2006 vervaardigde BMW enkele van de meest productieve sedans, coupés, cabriolets en wagens uit de auto-industrie, waarmee de 3-serie erkenning kreeg in aftermarket-kringen.

Uitgelicht: https://www.extremecarstyling.nl/wagner-tuning

Door hun populariteit in Groot-Brittannië, maar ook in de Verenigde Staten, begonnen fabrikanten er kennis van te nemen. De nieuwigheid van een gevestigde Europese auto die werd versterkt en overdreven door aftermarket modificatie was interessant genoeg om subtiele bodykits, aerodynamische units, en een toenemend aantal prestatiegerichte motorrandapparatuur te rechtvaardigen. Het beste deel? De verschillende motoren van de 3-Serie waren er al toe in staat en verlieten de showroom in versies gaande van de 316i met 120 pk tot de M3 CSL met 355 pk.

Comments zijn uitgeschakeld.